Zespół orzekający
Zespoły Orzekające działające w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Ciechanowie wydają orzeczenia i opinie o wczesnym wspomaganiu rozwoju dla dzieci i uczniów uczęszczających do przedszkoli, szkół i ośrodków, mających siedzibę na terenie działania Poradni (powiat ciechanowski).
W przypadku dzieci i młodzieży nieuczęszczających do przedszkola, szkoły lub ośrodka orzeczenia oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania wydaje Zespół Orzekający ze względu na miejsce zamieszkania tych dzieci (powiat ciechanowski).
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Ciechanowie jako placówka wskazana przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty wydaje na mocy porozumień zawartych między Powiatami orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, poza powiatem ciechanowskim, również dla powiatu żuromińskiego.
Zespół Orzekający w celu rozpatrzenia wniosku rodzica powołuje Dyrektor Poradni.
W skład Zespołu Orzekającego wchodzą:
- dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba – jako przewodniczący zespołu;
- psycholog;
- pedagog;
- lekarz;
- inni specjaliści, w szczególności posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
Pracą zespołu kieruje jego przewodniczący.
W posiedzeniach zespołu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć:
- na wniosek przewodniczącego zespołu i za zgodą rodzica dziecka lub ucznia lub za zgodą pełnoletniego ucznia:
- nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści, prowadzący zajęcia z dzieckiem lub uczniem w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce,
- asystent nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem lub asystent wychowawcy świetlicy,
- pomoc nauczyciela,
- asystent edukacji romskiej – wyznaczeni przez ich dyrektora;
- na wniosek lub za zgodą rodzica dziecka lub ucznia lub na wniosek lub za zgodą pełnoletniego ucznia – inne osoby, w szczególności psycholog, pedagog, logopeda, lekarz lub specjalista inni niż wymienieni powyżej.
Rodzice dziecka lub ucznia lub pełnoletni uczeń mają prawo uczestniczyć w posiedzeniu zespołu i przedstawić swoje stanowisko.
Osoby biorące udział w posiedzeniu zespołu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu, które mogą naruszać dobra osobiste dziecka lub ucznia, rodziców dziecka lub ucznia, osób wchodzących w skład zespołu oraz osób uczestniczących z głosem doradczym.
Zespoły Orzekające wydają orzeczenia i opinie na pisemny wniosek rodzica dziecka lub ucznia lub na pisemny wniosek pełnoletniego ucznia. Do wniosku wnioskodawca dołącza kopie dokumentów potrzebnych do jego rozpoznania. Wnioskodawca dołącza do wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wydane przez specjalistów opinie, zaświadczenia oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich, dokumentację medyczną dotyczącą leczenia specjalistycznego oraz poprzednio wydane orzeczenia lub opinie, jeżeli takie zostały wydane. Jeżeli złożenie wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii było poprzedzone obserwacjami lub badaniami diagnostycznymi dziecka lub ucznia prowadzonymi przez pracowników poradni, w której działa zespół, wyniki przeprowadzonych obserwacji i badań przewodniczący zespołu dołącza do wniosku, informując o tym wnioskodawcę.
Jeżeli wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii został złożony do zespołu niewłaściwego do jego rozpatrzenia, przewodniczący zespołu niezwłocznie przekazuje wniosek do poradni, w której działa zespół właściwy do rozpatrzenia wniosku, zawiadamiając o tym wnioskodawcę.
Jeżeli z treści wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii wynika, że nie dotyczy on wydania orzeczenia lub opinii, albo jest złożony przez osobę nieuprawnioną, przewodniczący zespołu niezwłocznie zwraca wniosek wraz z wyjaśnieniem przyczyny zwrotu wniosku oraz informacją o możliwym sposobie załatwienia sprawy.
W przypadku potrzeby wydania dziecku lub uczniowi:
- dwóch rodzajów orzeczeń albo
- orzeczenia i opinii, albo
- dwóch rodzajów orzeczeń i opinii
– wnioskodawca składa jeden wniosek.
Wnioskodawca na początku udając się do PP-P wypełnia i przesyła/ dostarcza do Poradni Zgłoszenie:
W PP-P w Ciechanowie posługujemy się jednym wzorem Wniosku do Zespołu Orzekającego – wnioskodawca podkreśla we wniosku, o co się ubiega.
Wniosek do Zespołu Orzekającego:
OPINIE O WCZESNYM WSPOMAGANIU ROZWOJU
Do wczesnego wspomagania rozwoju dziecka kwalifikowane są dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia obowiązku nauki w szkole. Powodem objęcia wczesnym wspomaganiem jest niepełnosprawność dziecka oraz potrzeba pobudzania rozwoju psychoruchowego i społecznego dziecka.
Wczesne wspomaganie udzielane jest w oparciu o opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Ubiegając się o powyższą opinię rodzice przede wszystkim muszą udowodnić niepełnosprawność dziecka i potrzebę pobudzania jego rozwoju.
Procedura wydawania opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka:
Rodzice/ opiekunowie prawni ubiegający się o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wypełniają Zgłoszenie oraz stosowny Wniosek załączając do niego zaświadczenia lekarskie oraz znajdujące się w ich posiadaniu wyniki badań i inną dokumentację uzasadniającą wniosek, potwierdzającą rozpoznanie niepełnosprawności dziecka. Do wniosku dołącza się również wyniki badań i obserwacji, w tym wyniki badań psychologicznych.
Procedura wydawania powyższych opinii jest taka sama jak procedura wydawania orzeczeń.
- Druk Zgłoszenia (w wersji DOC lub w wersji PDF)
- Druk zaświadczenia lekarskiego (wersja PDF)
W sprawach wymagających wydania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju zbiera się Zespół Orzekający (po zebraniu całej dokumentacji w sprawie i wykonaniu niezbędnych badań diagnostycznych).
Wnioskodawca (rodzic lub opiekun prawny) ma prawo uczestniczyć w posiedzeniu Zespołu i przedstawić swoje stanowisko w sprawie. Rodzic jest poinformowany o terminie posiedzenia zespołu orzekającego.
Zespół Orzekający zbiera się w określonym w zawiadomieniu (otrzymanym przez wnioskodawcę) terminie i wydaje odpowiednio:
- Opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka/ opinię o braku potrzeby wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
ORZECZENIA O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO:
Procedura w przypadku ubiegania się o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego:
Rodzice ubiegający się o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego przedkładają w Poradni następujące dokumenty:
- Wypełniony druk Zgłoszenia (wersja DOC lub wersja PDF)
- Wypełniony druk wniosku o wydanie orzeczenia (wersja DOC lub wersja PDF)
- wzór zaświadczenia lekarskiego (wersja PDF)
Konieczne jest dołączenie do wniosków opinii o dziecku przygotowanej przez nauczyciela na druku:
- Opinia nauczycieli o uczniu (wersja DOC lub wersja PDF)
W sprawach wymagających wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego zbiera się Zespół Orzekający (po zebraniu całej dokumentacji w sprawie i wykonaniu niezbędnych badań diagnostycznych).
Wnioskodawca (rodzic lub opiekun prawny) ma prawo uczestniczyć w posiedzeniu Zespołu i przedstawić swoje stanowisko w sprawie. Rodzic jest poinformowany o terminie posiedzenia zespołu orzekającego.
Zespół Orzekający zbiera się w określonym w zawiadomieniu (otrzymanym przez wnioskodawcę) terminie i wydaje odpowiednio:
- Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego/ orzeczenie o braku potrzeby kształcenia specjalnego/ orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
ORZECZENIA O POTRZEBIE INDYWIDUALNEGO NAUCZANIA LUB INDYWIDUALNEGO OBOWIĄZKOWEGO ROCZNEGO PRZYGOTOWANIA PRZEDSZKOLNEGO:
W przypadku ubiegania się o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania (lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego) do wniosku rodzica należy dołączyć zaświadczenia lekarskie określające powód ubiegania się o nauczanie indywidualne oraz proponowany przez lekarza prowadzącego okres tego nauczania.
Rodzice ubiegający się o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania (indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego) wypełniają takie same wnioski dołączając do nich inne wymagane dokumenty wskazane poniżej.
- Wypełniony druk Zgłoszenia (wersja DOC lub wersja PDF)
- Wypełniony druk wniosku o wydanie orzeczenia (wersja DOC lub wersja PDF)
- Wypełniony przez lekarza druk zaświadczenia lekarskiego o nauczaniu indywidualnym (wersja DOC) (wersja PDF)
Jeśli nauczanie indywidualne dotyczy ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie (szkoła branżowa lub technikum), wówczas do wskazanych druków należy dołączyć zaświadczenie od lekarza medycyny pracy. Rodzic może przedłożyć wydane przez szkołę zaświadczenie informujące,
że w danym roku szkolnym nie jest prowadzona praktyczna nauka zawodu, w takim przypadku nie ma potrzeby przedkładania zaświadczenia od lekarza medycyny pracy.
Wskazane (a niekiedy konieczne) jest dołączenie do wniosków opinii o dziecku przygotowanej przez nauczyciela na druku:
- Opinia nauczycieli o uczniu na potrzeby Zespołu Orzekającego o potrzebie indywidualnego nauczania (wersja DOC lub wersja PDF)
W sprawach wymagających wydania orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego (indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego) zbiera się Zespół Orzekający (po zebraniu całej dokumentacji w sprawie i wykonaniu niezbędnych badań diagnostycznych).
Wnioskodawca (rodzic lub opiekun prawny) ma prawo uczestniczyć w posiedzeniu Zespołu i przedstawić swoje stanowisko w sprawie. Rodzic jest poinformowany o terminie posiedzenia zespołu orzekającego.
Zespół Orzekający zbiera się w określonym w zawiadomieniu (otrzymanym przez wnioskodawcę) terminie i wydaje odpowiednio:
- Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania/ orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego nauczania/ orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczana
- Orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego/ orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego/ orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
ORZECZENIA O POTRZEBIE ZAJĘĆ REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZYCH
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze są formą spełniania obowiązku szkolnego (obowiązku nauki) przez osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Są przewidziane dla dzieci i młodzieży od 3 do 25 roku życia.
Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych może być wydane maksymalnie na okres do 5 lat.
W orzeczeniu wskazane jest czy zajęcia mają formę indywidualną czy zespołową.
Ubiegając się o zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze rodzic/ opiekun prawny przedkłada następującą dokumentację:
- Wypełniony druk Zgłoszenia (wersja DOC lub wersja PDF)
- Wypełniony druk wniosku o wydanie orzeczenia (wersja DOC lub wersja PDF)
- wzór zaświadczenia lekarskiego – szczególnie jeśli zajęcia mają być indywidualne (wersja DOC lub wersja PDF)
W sprawach wymagających wydania orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych indywidualnych/ zespołowych zbiera się Zespół Orzekający (po zebraniu całej dokumentacji w sprawie i wykonaniu niezbędnych badań diagnostycznych).
Wnioskodawca (rodzic lub opiekun prawny) ma prawo uczestniczyć w posiedzeniu Zespołu i przedstawić swoje stanowisko w sprawie. Rodzic jest poinformowany o terminie posiedzenia zespołu orzekającego.
Zespół Orzekający zbiera się w określonym w zawiadomieniu (otrzymanym przez wnioskodawcę) terminie i wydaje odpowiednio:
- Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych/ orzeczenie o braku potrzeby zajęć rewalidacyjno-wychowawczych/ orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.